Sport

Magnus Carlsens overraskende uttalelse om Russland: – En gamechanger for sjakkverdenen

2024-09-19

Magnus Carlsen har nok en gang skapt overskrifter med en modig uttalelse som kan få betydelige konsekvenser for sjakkverdenen. Under en gala ved sjakk-OL delte han sine tanker om Fide, Det internasjonale sjakkforbundet, og de nylige forsøkene på å oppheve utestengelsen av russiske og belarusiske sjakkforbund.

– Det var både overraskende og gledelig sterkt fra Magnus. Han hevet gallaforestillingen til et høyere nivå med sine uttalelser som ingen hadde forutsett, sier sjakkekspert Atle Grønn til NRK. Carlsen benyttet anledningen til å prate om viktigheten av å opprettholde sanksjonene mot Russland, spesielt i lys av den pågående konflikten i Ukraina.

Under gallaen ble prisen for beste sjakkspiller siden Fide ble grunnlagt i 1924 utdelt av Arkadij Dvorkovitsj, den russiske Fide-presidenten. Carlsen uttrykte sin takknemlighet for prisen, men pekte samtidig på Garri Kasparovs uovertrufne karriere.

– Jeg er glad for å motta denne prisen, men jeg tror Kasparov har hatt en bedre karriere enn meg, sa Carlsen. Han la til:

– Jeg er overbevist om at Kasparov ville ha brukt enhver anledning til å fraråde å slippe inn det russiske og belarusiske sjakkforbundet igjen. Dette er også mitt syn.

Kasparov, som har vært en åpen kritiker av den russiske presidenten Vladimir Putin, bekreftet via sosiale medier at han deler Carlsens bekymringer.

– Magnus er en imponerende arvtager, og hans mot til å snakke ut om dette gjør ham enda mer bemerkelsesverdig, sa Kasparov. Dagens sjakkspillere har en plikt til å stå opp for etisk spill.

De nylige tiltakene mot sjakkforbundene på grunn av Russlands invasjon av Ukraina har ført til utestengelse av de russiske og belarusiske forbundene. Denne uken skal en ny forespørsel fra det kirgistanske og russiske sjakkforbundet diskuteres på Fides generalforsamling.

Carlsens tale har forårsaket oppsikt i sjakkmiljøet.

– Det at han benyttet anledningen til å fraråde Fide fra å oppheve sanksjonene er betydningsfullt, kommenterer journalist Tarjei J. Svensen.

Det norske sjakkforbundet har allerede bestemt seg for å motsi forslaget om å reintegrere de russiske og belarusiske forbundene. Dette viser hvor viktig det er for sjakkmiljøet å stå samlet mot urettferdighet.

Carlsen er ikke bare en mester på sjakkbrettet, men også en viktig stemme med moralske prinsipper som kan påvirke hele sjakkverdenen. Følg med videre, for dette kan være bare begynnelsen på en ny æra innen sjakk!